Kuring nyalundung ka gusti anu maha suci
Anu maha welas asih tur maha uninga
Anu ngagaduhan asmaul husna
anu gaduhna alam sareng saeusina
Kuring ngabuka pra wacana
Pikeun muka lalawang daluwang
Daluwang anu disusun ku guru urang
Guru urang sarerea anu nyungsi elmu sajarah keur waktu ngorana
Anu resep kana warisan ki sunda
Nyaeta anu ngarana pantun sunda tea
Teu loba jalma anu wanoh kana warisan ki sunda
Majarkeun pantun sunda mah geus daluwarsa geus lain zaman geus beda zaman
Tapi naha enya?
Saprak diguar ku guru urang
Lalaunan bari tatanya
Tatanya ka unggal jalma anu ceuk dirina perlu ditanya
Nya buahna daluang pantun sunda anu ayena ku urang bisa dibaca
Geuning teu mubadzir ceuk kuring
Teuing ceuk budayawan sunda mah
Sabab guru urang ni ieu mah asalna ti wetan
Najan ti wetan naha masket kana pantun sunda nu urang?
Ari urang masket heunteu kana pantun sunda?
Cag ! Rajah bubuka urang tutup dina lalangse hate urang sunda anu wening
Mugi gusti nangtayungan ka sukmana jalma anu nyaah ka warisan sunda.
Rajah bubuka (pembuka) diatas inspirasinya digali dari rajah pamunah yang biasa dikumandangkan ki juru pantun sunda manapun.
Kamus sunda-indonesia susunan S.satjadibarata merumuskan rajah sebagai "nama semacam jampe (doa) yang biasa diamalkan oleh tukang pantun sebelum memulai bercerita. Meminta maaf kepada segala arwah dan keramat". Rajah bukan hanya doa, tetapi juga mengandung mantra (Mantra nya éta karya sastra wangun puisi nu dianggap miboga kakuatan gaib tur henteu bisa dipaké sagawayah, Kecap mantra asalna tina basa Sansekerta nu hartina jampé-jampé; ucapan nu ngandung kakuatan goib ). Dilihat dari isinya, mantra dibagi menjadi enam bagian dengan fungsinya masing-masing yaitu jangjawokan, jampe, ajian, singlar, asihan, dan rajah.
Namun dalam rajah sendiri biasanya dipakai untuk keselamatan. orang tua dulu biasa membaca rajah jika melewati tempat angker sepeti melewati hutan belantara, membuka ladang, membuat irigasi, menempati rumah baru, meruwat, dan lain-lain.
Ada sebagian masyarakat dulu maupun sekarang yang mendefinisikan rajah dalam pengertian berbeda.
Menurut Kamus umum.
Rajah atau tato (bahasa Inggris: tattoo) adalah suatu tanda yang dibuat dengan memasukkan pigmen ke dalam kulit. Dalam istilah teknis, rajah adalah implantasi pigmen mikro. Rajah dapat dibuat terhadap kulit manusia atau hewan. Rajah pada manusia adalah suatu bentuk modifikasi tubuh, sementara rajah pada hewan umumnya digunakan sebagai identifikasi.mungkin sama dengan rajahan di Bali lebih kepada gambar - gambar tertentu yang mengandung atau diberi kekuatan magis tergantung keinginan yang meminta.
Namun pengertian mengenai rajah yg dimaksudkan saya , tidak sekedar itu.
Bapak Jakob sumardjo membahas Rajah dari segi berbeda.dalam bukunya yang berjudul simbol-simbol mitos pantun sunda, beliau menjelaskan rajah ini lebih kepada pengetahuan dan pemahaman kosmologi masyarakat sunda zaman pantun.
Ada rajah pembuka atau rajah pamunah, sebagai contoh:
rajah pamuka pantun:
Nyukcruk catur juru pantun
Ngaguar carita buhun
Nu di teundeun urang sampeur
Nu di teundeun urang sampeur
Nu di tunda urang ala
Masing rambay caritana
Héjo lembok caritana
Ahuung
Pun sapun ka maha agung
Ka manggung neda papayung
Kuring rék diajar ngidung
Nya ngidung carita pantun
Ngagurar carita buhun
Ngahudang carita lana
Da puguh da kuring catur
Ngebat mapatahan carita
Molongpong jalan sorangeun
Ti mendi pipasinieun
Ti mana picariteun
Tetep mah ti Kahyangan
juga ada rajah pamungkas atau rajah panutup
Contoh rajah pamunah (panutup pantun):
Pun sapun ka sang rumuhun
Pun sapun ka maha agung
Paralun ka para karuhun
Nu bihari mangka widi
Ka bujangga hampurana
Bisi gantar kakaitan
Bisi tali ruruhitan
Nempuh rucuk nyorang cugak
Pangnyinglarkeun
Pangmusnahkeun
Lastari anu di pamrih
Cag tepi ka dieu
Seperti terlihat dari pengucapan ahung bisa sampai empat atau tujuh kali. Menurut penuturan orang-orang tua, bahkan pengucapan ahung (aslinya aum) beberapa puluh taun yang lalu, sampai 40 kali. Pada pertunjukan pantun, kata ahung sering diganti dengan astagfirullah aladzim sampai empat kali yang rupanya mewakili 40 kali.
Sebelum juru pantun memulai pertunjukan dengan rajah, juru pantun biasanya menanyakan pada wakil tuan rumah yang menanggap pantun, apakah semua sesajian dan keperluan lain telah disiapkan?
Dalam rajah disebutkan berbagai alamat nama-nama dewa nama-nama raja, bahkan nama Allah, Nabi muhammad s.a.w, sahabat sahabat nabi, para malaikat, para wali dan lain-lain
Dengan demikian rajah ditunjukan kepada segala jenis penguasa ruang dan waktu,
Juru pantun adalah dunia tengah yang menghubungkan manusia dengan dunia atas.
Mandala adalah lingkaran yang melambangkan kesempurnaan tanpa cacat, keutuhan, kelengkapan dan kegenapan semesta yang sifatnya esensi, sari pati, maha energi yang tak tampak, tak terindera namun ada dan hadir. Dan juru pantun berada dipusat mandala
Untuk menghadirkan yang sakral ke dunia profane, juru pantun berdoa kepada segala yang keramat dalam alam waktu, dan juga kepada yang keramat dalam alam ruang, yakni kuaternitas semesta. Alamat waktu bersifat vertikal, dunia atas. Inilah sebabnya ucapan rajah tertentu selalu hadir dalam pertunjukan pantun, misalnya:
Bul kukus mendung ka manggung
Ka manggung neda papayung
Ka dewata neda suka
Ka pohaci neda suci
Kuring rek diajar ngidung
Nya ngidung carita pantun
Ngahudang carita wayang
Nyilokakeun nyukcruk laku nu rahayu
Mapay lampah nu baheula.
Jika juru pantun yang barang tentu beragama islam, sering menambahkan kuarternitas ini dengan:
Kapara sahabat nu opat
Abu bakar
Umar
Usman
Sayidina ali,
Sedangkan Nabi Muhammad ada dipusat mandala. Juga kepada para malaikat:
Ka para malaikat nu opat
Jabrail
Mikail
Isrofil
Ijrail
Juga:
Kapara wali salapan
Kasapuluh wali tunggal
Inilah agama rakyat yang hidup dalam budaya lisan, sehingga kelenturan budaya atau fleksibilitas sikap amat kuat. Pantun yang pada dasarnya produk budaya Hindu-Budha, tetap bertahan pada struktur rohani asalnya, namun kemudian dimasukan unsur-unsur baru agama Islam dalam struktur tersebut.
Riferensi:
-Buku-buku karangan yang terhormat bapak Jakob Sumardjo
-wikipedia
No comments:
Post a Comment